Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Resumé och bilder från välbesökt kostföreläsning
2017-10-11 22:47
Bilderna från föreläsningen med bland annat tillagda Smoothierecept finns under dokument i vänstermenyn
I samband med BGK:s årsmöte hölls i lördags en fri föreläsning för föräldrar och barn i samarbete med Håbogymnasterna. Under ca 1,5 timmar inspirerade och diskuterade Alexandra Petersson från Egofood med drygt 60 åhörare om vad bra mat är och vad vi behöver få i oss för att må bra och prestera. 

Alexandra började med grundläggande kunskap om kroppens ”energikonto” och hur mycket bränsle vi behöver för att kunna utföra allt vi gör på en dag och då särskilt vad som gäller när vi också lägger till ett träningspass eller tävlingar. Efter det följde genomgång av näringsämnen i maten och vad vi behöver för att fungera optimalt och hur rätt mat kan göra att vi kan undvika onödiga och dyra kosttillskott. Alexandra tipsade om bra sätt att ”pimpa” mellanmål och frukost och när vi behöver äta före och direkt efter träning för att tillgodogöra oss träning optimalt.

Flera råd och tips kom också efter diskussion med publiken och en av de engagerande punkterna var bland annat den om så kallade energi-, vitamin- eller funktionsdrycker som de också benämns. Ett direkt råd här var att se till att barn och ungdomar inte dricker de här dryckerna eftersom de

är ett direkt onödigt livsmedel liksom läskedrycker. De har ingen effekt på träning eller återhämtning och ofta har de en mängd tillsatser som kan vara skadliga i större mängder.


Några bra konkreta tips från föreläsningen kommer här:

  •         Pimpa mellanmål, smörgåsen, gröten etc med frön, nötter och torkade bär. De ger bl a ett bättre energiinnehåll över en lite längre tid
  •          Se till att äta något inom 20 minuter efter avslutad träning då detta gör direkt nytta i de trötta musklerna. Barnen själva eller ”den väntande föräldern i bilen” kan ha en banan eller smörgås och lite mjölk eller drickyoughurt till hans. Då kan middagen vänta nån timme efter träning!
  •         Se till att ta med mellanmål i termos eller fryslåda (en enkel plastlåda med fryslock såsom exempelvis www.frozzypack.se/webshop). Håller smoothie eller mackan kyld under dagen
  •       Testa dina matvanor med Livsmedelsverkets ”Matvanekollen”. Se här www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/matvanekollen

Vi avslutade dagen med att uppmuntra alla vuxna och barn i publiken att engagera barnen själva i mellisfixet. Barnen fick också en utmaning med sig nämligen att dela med sig av sitt bästa mellistips till sin träningsgrupp och som sedan kan delas på hemsidan och föreningens Facebook!


Tack Alexandra för en givande förmiddag och alla deltagare för stort engagemang!


Ps. Alexandras bilder ligger under dokument till vänster i menyn!


Nyhetsarkiv
Schema motion HT 182018-08-14 22:13
Antagen policy om GDPR2018-06-28 18:34
Trazan Trupp Cup2018-05-24 13:48
Vi söker fler ledare!2017-02-13 17:54